Monday, February 5, 2007

Femte järnvägsgatan

Järnvägsgatan, Munkforsgatan, Charlottenbergsgatan och Laxågatan var det, ja. Men idag sprang jag på den femte järnvägsgatan - och det finns säkert fler. Eftersom jag har tillbringat mest tid i västra och norra delarna av stan, och eftersom jag är totalt ointresserad av rullskidskoåkning, har jag haft väldigt dålig koll på var Munkforsbanan/Klarälvsbanan/NKIJ-banan har sin träckning inom Karlstad. Och framför allt var den lämnar Västra stambanan, för det gör den ju inte vid Munkforsgatan direkt (så varför Östra station behövdes är för mig en gåta, men så är jag ju inte speditör heller...)

Men jag hittade den vid Kroppkärrssjön i varje fall och insåg att jag både gått och cyklar på den utan att inse att det var gammal banvall. Parallellt med den, där uppe där bussen går hittade jag så min femte järnvägsgata - Edebäcksgatan. För varför skulle denna, ur karlstadperspektiv, så ointressanta håla få en gata uppkallad efter sig i residensstaden? Svaret var uppenbart och ortnamnsregistret säger till och med att det är järnvägstationen i Edebäck som åsyftas.

Som sagt - om till och med Edebäcks jvstn har fått en gata uppkallad efter sig, så lär det nog finnas fler järnvägsgator efter NKIJ-banan. Om jag bara orkar fortsätta mina fältstudier på Norra Kroppkärr ska jag nog hitta ett par till...

No comments: