Friday, February 9, 2007

Krutbruket - nygammalt i Älvåker

Jag var och irrade på Älvåker i förmiddags (för ovanlighetens skull bilburen) och hittade till min förvåning en ny gata. Nu var det i och för sig ett antal år sedan jag cyklade genom själva Älvåker, men ändå - för mig var den ny. Krutåkersgatan heter den och den fick mig att få upp ögonen även för sin föregångare - Krutbruksgatan. I Sandins gravabok visste jag mig ha läst om hemmanet Krutbruket, men jag hade aldrig förlagt det så långt söder ut i socknen.

Googlade på "Krutbruket Karlstad" och fick upp en gammal VF-artikel om den nya gatan som visst hade över sex år på nacken:

Ny gata döpt i Karlstad
KARLSTAD 2000-03-02
En ny gata har just döpts i Karlstad, Krutåkersgatan i Älvåker, vars namn minner om en mycket gammal verksamhet i området.
För att tillverka krut krävdes förr salpeter. Den salpeterhaltiga jorden under ladugårdshusen förklarades därför som statens egendom.
Eftersom det inom Grava fanns jord som var mycket lämplig för detta ändamål anlades här ett salpetersjuderi redan på 1600-talet.
Namnet Krutbruket behölls även sedan hemmanet upphört att vara krutbruk och gården, söder om Bryngfjorden, införlivades med Trangärdstorp.
Älvåker har sedan tidigare en gata men denna anknytning, Krutbruksgatan och nu tillkommer Krutåkersgatan, en ny gata mellan Älvåkersgatan och Skogaholmsvägen.

VF 2000-03-02

Jag blir ännu mer förvånad när jag upptäcker att hemmnet faktiskt var delvis inkorporerat i Karlstad stad - allt enligt ortnamnsregistret. Där stöter jag även på namnet Älvsmon - totalt obekant. Får nog ta och göra en djupdykning i sydvästra Gravas yttersta utmarker.

No comments: