Sunday, January 14, 2007

På jakt efter Sundsta

När jag går på Sundsta brukar jag fundera på var själva Sundsta gård egentligen ligger. Jag minns att jag läste om det för några år sedan - att PRO-gården/Herrgården egentligen inte är den egentliga mangårdsbyggnaden på Sundsta. Men jag har varit för lat för att ta reda på var det var jag läste det. Kanske hos Ronge. Eller så var det hos Nygren. Väldigt angelägna frågor när man promenerar, ganska lätt att kolla upp. Men så får man ju andra, väsentligare saker för sig när man kommer hem.

När jag var och irrade bland biskopar och landshövdingar på Sundsta häromdagen fick jag för mig att använda slutledningsförmågan för att bestämma vilken tomt det kan röra sig om. Och väl där var det inte så mycket att fundera på. Går man genom ett modernt villakvarter som har spår efter äldre begyggelse räcker det ofta med att höja blicken en aning för att att se vad som är äkta och ursprungligt.

Det var vårdträden som avslöjade gården. Ingen annan av villorna kunde uppvisa något som ens påminde om sekelgamla trän. Ett varv runt kvarteret och kika på tomten, både från Agardsgatan och Wibeligatan, stärkte mina misstankar. Inte ens 100 år av carport, treglasfönster och plastfärg kunde dölja att vi snackade hard core Karlstad-historia. Väl hemma kunde Ronge bekräfta alla mina misstankar. Sundsta var återfunnet.

9 comments:

James said...

Och jag vill veta var gränsen går mellan Sundsta och Norrstrand. Ingen jag har frågat under mina 10 år i Svea Rike har gett samma svår två gånger t o m min fru en Norrstrands tjej och min svärfar.

Vissa säger att Rudsvägen är gränsen medan andra säger att det är Sundstavägen eller rakt ner för mitten av själva Sundstadtjärnet.

Själv säger jag att det ät Rudsvägen.

Come on Fredrik, give us an answer!

Wermlandsörnen said...

Jadu, James...

Det blir ju lite knepigt när ett gammalt hemman på landet bebyggs och blir en stadsdel. Om jag inte missminner mig, så fanns det väl två hemman norr om stan - Sundsta och Hagaborg. Norrstrand var det inte någon som hade hört talas om före 1 januari 1962 om jag har fattat det rätt. Då bestämde man att den del av stan som låg norr och öster om Klarälven skulle brytas ut till en egen församling/socken och heta Norrstrand.

I samma veva bröt man ut den västra delen av stan till en egen församling och kallade den Västerstrand. Men det namnet tror jag fanns från början där i krokarna väster om Strand - typ runt Romstad.

Kollar man i ortnamnsregistret vad de säger om stadsdelen Norrstrand (och det var ju vad du egentligen frågade om) sägs det att den förr hette Hagaborg och begränsas i väster av Rudsvägen, i norr av Norra infarten (vilket jag hellre skulle vilja ha till Östra infarten, annars blir det väldigt märkligt, fast den kanske också har bytt namn sen dess) och i öster av dåvarande järnvägen Munkforsbanan.

Men, James - jag lovar att jag ska kolla upp det ordentligt. Särskilt det där med Västerstrand, för det stör jag mig på att jag inte vet.

Jag återkommer i ärendet!

//Fredrik

James said...

Takc Fredrik, så Rudsvägen är gränsen då. Koplingenm ellan Västerstrand och Norrstrand hade jag aldrig tänkt på tidigare.

Men, men,men de hus byggdes i Norrstrand innan 1962, var så deras ägare att de bodde? Alltså vad hette området innan det blev Norrstrand. De hus bygdde under första hälften av 1900-talets befann sig var (områdesnamn)?

Wermlandsörnen said...

Före 1962 hade man nog sagt att man bodde på Hagaborg, även om man bodde uppåt Nobelkorset till.

Tittar man på Norrstrand och Västerstrand finns det ju en del uppenbara likheter - till exempel skolor från ungefär samma tidpunkter och kyrkobyggnade från samma epok. Och hur är det med idrottsklubbarna - är inte de grundade ungefär samtidigt?

James said...

Hi Fredrik, efter jag läste din "1962" datum för Norrstrand som ett namn i folkmun tänkte jag nu måste han vara ut och cyklar. Det lät rimligt dock när man tänker på Kroppkärr, Kronoparken, Bergvik, Lorensberg osv. Men kändes fortfarande fel.
Jag tänkte inte mer på det tills i lördags när jag var på Värmlands Museum med familjen för Världens Dag.

OCH aktuell just nu är en utställing om Karlstad, dess personer, industrier, byggnader, kultur, kartor m.m.
Då kom jag ihåg vad vi pratade
om ang. Norrstrand.
Och på en 1902 karta över Karlstad ritade av Napoleon Caesar (vilket namn! undrar vad han hade för komplex?) finns båda Norr Strand och Väster Strand.
Museums textspalten bredivd nämnde de nya områdena Norr Strand och Väster Strand men gav ingen exakt datum för när de byggdes.

Sen pratade jag med min svärfar, som fyller 80 i år, och som har bott i Norrstrand sen 1955 och han kommer ihåg att namnet i folkmun för området var Norrstrand i mitten av 50 talets.

Undrar var du har fått de uppgifter som påstår att Norrstrnad fanns först som benämnt omrade 1962?

James said...

Nu ljuger jag, Napoleon Caesars karta är från 1908 inte 1902.

James said...

Och här är ne länk.

http://www.varmlandsmuseum.se/content?page=2077

James said...

Jag trodde inte jag skulle kunna hitta den som bild på nätet men det gjorde jag.
Hittat på Vöbam sidan. http://www.vobam.se/
"Din källa till den äldre bild- och kartvärlden"

Så här är länkan till själva 1908 karta med både Norr- och Väster Strand

http://www.vobam.se/Bilder/karlstad.jpg

Wermlandsörnen said...

Härligt! Jag hade inte ens sett kartsidorna. Nu ska här studeras!