Thursday, January 25, 2007

Frireligiöst epicentrum på Centrumvägen

Vi är nog hur många som helst - skårebor som åkt Centrumvägen fram, år ut och år in utan att tänka så mycket på att det är värmländsk, eller till och med svensk väckelsehistoria som passerar revy. Ändå har han nog en plats i vårt medvetande i alla fall, F A Boltzius. Man har sett den där 1600-talsgraven söder om Grava kyrkan, den som får en zinkhuv på vintern. Och man har hört historier om gôbben som kunde gå på vatten och man vet att huset efter med Centrumvägen innehåller ett museum över hans verk. Boltziushemmet är till och med fortfarande känt utanför socknen. När K-G, som är uppvuxen nere i Edsvalla skulle hämta mig i Stodene för första gången, var hans naturliga fråga "Är det bortanför Bôllschestôga?" (mitt givna svar på frågan var "Ja - nôrr ôm, å övver Nore").

Men det måste vara ytterst få (utanför Missionsförbundet) som varit inne där. Vilket grämer mig, för det borde tillhöra allmänbildningen om man tillbringat ett 20-tal år i Skåre. Nån gång ska det bli av!

Men så har vi den där skabbiga kåken in till höger, mellan Boltziushemmet och Källgården. Där ligger faktiskt ett av Skåres tre (sic!) missionshus, nämligen Baptistkapellet. Mig veterligen har det inte förekommit någon väckelse där inne på många decennier, och det är tveksamt om baptistförsamligen (som väl gick upp i karlstadsbaptisterna 1900-kallt) ens äger det längre. Huset ligger, mycket lämpligt, i korsningen Boltziusvägen-Kapellvägen. Jag har länge lekt med tanken att Grava hembygdsförening borde köpa baptistkapellet och förlägga någon lämplig verksamhet dit, istället för att häcka ute i Hynboholm, långt bortom all ära och redlighet. (Fast eftersom jag aldrig har fått tummen ur och betalat in årsavgiften har jag nog inte någon rätt att gnälla...) Ett värmländskt missionsmuseum vore väl på sin plats, som ett annex till Boltzius hemmet. I samarbete med baptister, missionare, pingstvänner och Grava församling. Storstilat!
Men nu verkar det som om någon äntligen har tagit sig an huset, för idag var det febril verksamhet där inne. Om det var baptister som var i farten hördes inte på slipmaskinen, men vad det än blir hoppas jag att det blir någon form av utåtriktad verksamhet.

No comments: