Thursday, January 18, 2007

Lantvärnsgatan - minst pietetsfulla begravningsplatsen i stan


Jag har alltid tyckt att Mosaiska begravningsplatsen, eller judekörrgårn, som väl alla kallar den, ligger lite illa till vid Svinbäcksberget. Inklämd som den är, mellan 63:an mot Filipstad, E18 och påfarten dem emellan. Men det finns nog en begravningsplats i centrala Karlstad som för en ännu mer undanskymd tillvaro - 1808 års lantvärnsmäns grav på Tormestad.

Konsulterar man "litteraturen" (i det här fallet Karlstads stads historia, band 2) så får man reda på att lantvärnsmännen begrovs på Djäknefältet och att man där kan se deras monument. Och jag vet med mig att jag har sett fotografiet av den låga stenpelaren med kulan på toppen. Många gånger, men bara på bild. Skulle någon be mig peka ut Djäknefältet på Karlstads karta skulle jag nämligen få allvarliga problem. Ända till igår, när jag till fots passerade den där lilla gräsplätten mellan Lantvärnsgatan och Örsholmsgatan på Tormestad.

Att det var det här som var Djäknefältet var svårt att föreställa sig. Namnet ska visst från början komma från att djäknarna (alltså skolgossar och inte diakoner) var hänvisade hit för att spela boll. Vid tiden för lantvärnsmännens bortgång (och rimligen ett tag innan det) användes Djäknefältet som exercisplats.

Det fanns ju inget regemente här (då som nu) men med anledning av oroligheterna mot Norge/Danmark i väster var i stort sett halva armén förlagd till Värmland i 1800-talets början. En del av dem höll till i Karlstad under ganska lång tid och hann alltså dö på kuppen. På den tiden var det väl inte tal om att skicka hem den döde knekten till tanten för begravning i hemsocknen, så det blev alltså begravning här i Karlstad och då valde man Djäknefältet.

Ursprungligen ska det ha täckt ett område om 210x70 meter på ömse sidor av Örsholmsgatan, och det lär ju ha lämnat ett hyfsat utrymme till hopp och lek för "scholae piltarna" som skulle husera där från början.

Idag består "fältet" inte av mycket mer än en liten gräsplätt mellan Örsholmsgatan och Lantvärnsgatan. Vid korsningen mitt emot gamla Försäkringskassan står några tallar, ett par parkbänkar och så lantvärnsmännens blygsamma minnessten.
Värdigare vilorum är lätt att hitta.

No comments: