Tuesday, January 9, 2007

Stadsvandring i Karlstad

På fredag har jag lovat att hålla en stadsvandring i centrala Karlstad. Två timmar har jag på mig att berätta om staden och dess historia. På engelska!!!

Det var nog tio år sedan jag höll en seriös stadsvandring senast. Ibland när jag pluggade på högskolan brukade jag tvångsguida lätt påstrukna studiekamrater hem från Kåren.
- Vad är det där för en staty?
- Den restes till minna av unionsupplösningen.
- Vilken unionsupplösning?
- Den 1905...
- Mellan vilka då?
- Sverige och Norge.
- Va?!!! Har Sverige och Norge varit i union???
- (Suck!) Jo, det har de från början av 1800-talet, när Karl Johan tog Norge från dansken.
- Vilken Karl Johan?
Och så vidare...

Vi får se vad det är för ena jag ska lotsa runt den här gången. Det ska tydligen vara en grupp lärare, så de kommer nog lyssna ganska snällt. Om de begriper vad jag säger...

No comments: