Thursday, January 18, 2007

Två sidor av samma kvarter

Ibland måste någon uppmärksamma dig på det uppenbara. Efter att jag läste igenom Operation Karlstads webbplats har jag fått ord på vissa saker som bara varit magkänslor innan. Som till exempel det här med arkitektoniska detaljer.


Anpassad bebyggelse? Ibland undrar man om arkitekten som ritade det nya huset verkligen har varit på platsen där det ska stå? Eller om det verkligen var en
arkitekt som ritade det? Jag har läst att det finns undersökningar som visar att
människor som promenerar, omedvetet rör sig långsammare i en miljö där husen har stor detaljrikedom. Vad tror du det beror på? Vilket av husen på bilden ovan
tror du att man går snabbast förbi?


från sidan Operation Karlstad/bildexempel

Peter som ligger bakom texten hade varit i stadsdelen Klara och tittat på landstingshusets innergård. Själv lockades jag till en liknande övning på Herrhagen.

Första bilden är tagen i korsningen Herrhagsgatan/Vasagatan...


...medan den andra är tagen vid Sveagatan/Långatan.


Två sidor av samma kvarter, alltså. Man kan konstatera att folk inte bara går fortare förbi tegelöknen på Långgatan - man får anstränga sig för att hitta folk där överhuvudtaget!

2 comments:

James said...

I used to live on Långgatan, and you're right, it was a desolate
place hardly ever any cars parked, very little traffic and rarely anyone out walking. my theory is that because that was the main road through Herrhagen people parked, drove and walked elsewhere.
compare Långgatan for example with the next 2 parallel streets to the east: John Ericssonsgatan and Parkgatan, those always have lots of parked cars, peopleo ut walking and thorugh traffic going to and from the various nursery schools

Wermlandsörnen said...

Frånvaron av parkerade bilar på Långgatan tror jag har en ganska naturlig förklaring - just där jag har tagit den här bilden råder det visst parkeringsförbud. Men det förklarar inte varför fotgängare håller sig undan.

Att John Ericssonsgatan är så populär att parkera på förstår jag inte. På vintern, med bilar parkerade på bägge sidor, finns det ju knappt plats för en cykel att möta sig själv. Det borde nog bara vara fransmän och italienare som törs lämna sina bilar där...